top of page

주임교수 Director

김민수Min-Soo Kim, Ph.D

서울대학교 대학원 디자인역사문화 전공주임교수

Graduate Director of Design History and Culture.

Division of Design, Seoul National University

 

getto@snu.ac.kr

 

 

학력 Education

1991. 미국 뉴욕대학교(NYU) 스타인하르트 문화대학원, 박사(Ph.D)  || Ph.D, Steinhardt School of Culture, NYU, New York 

1987. 미국 프랫 인스티튜트(Pratt Institute) 대학원, 산업디자인 석사  || MID, Pratt Institute, New York

1985. 서울대 대학원 동전공, 석사(MFA) || MFA., Seoul National University

1983. 서울대 미술대학 응용미술학과 산업디자인 전공, 학사 || BFA,  Seoul National University

 

 

전문 활동 Activities

- 한국건축역사학회 회원   A member of Korean Association of Architectural History    

- 한국근현대미술사학회 회원   A member of Association of Korean Modern and Contemporary Art History

- 한국타이포그라피학회 회원   A member of Korean Society of Typography 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

국제 학술지 논문 Selected papers in International Journals

 

1. Min-Soo Kim, "An Eccentric Reversible Reaction: Yi Sang's Experimental Poetry in the 1930s

                            and Its Meaning to Contemporary Design," Visible Language 33(3), 1999,

                            pp.196-235.

2. Min-Soo Kim, "Mapping a Graphic Genome: A Cross-Cultural Comparison between Korean

                            and Japanese Designers", Visible Language 37(2), 2003, pp.168-205.

주요 논문 Major Papers in Korea

1. 「창작과 표현으로 본 북한선전화: 1950년대 이후 북한 선전화 양식의 형성과 변화」, 『아시아 리뷰』 제11권 1호, 2021. 

     Min-Soo Kim et al., “The Creation and Techniques of North Korean Propaganda Posters:

                             Stylistic Changes Since the 1950s,” Asia Review , Vol. 11  No.1, 2021.

2. 「무능현실 전능예술의 역설: 오타쿠 문화와 무라카미 다카시로 본 일본」, 『일본비평』 5, 2011. 

     Min-Soo Kim, “A Paradox of Impotence Reality and Almighty Art: Japan as Viewed by Otaku

                              Culture and Takashi Murakami,” Korean Journal of Japanese Studies 5, 2011.

3. 「이상 시의 시공간 의식과 현대 디자인적 가상공간」, 『한국시학연구』 26, 2009.

     Min-Soo Kim, “The Time-Space Consciousness of Yi-Sang’s Poetry and Its Relations to the

                              Virtual Space of Contemporary Design,” The Korean Poetics Studies 26, 2009.

4. 「(구)충남도청사 본관 문양도안의 상징성 연구」, 『건축역사연구』 18(5), 2009.

     Min-Soo Kim, “A Study on the Symbolic Meaning of Pattern Design on the Main Building of

                              Chungcheongnam-do Provincial Government,” Journal of Architectural

                              History  18(5), 2009.

주요 저서 Books in Korean

1. 

  

 

2. 

 

 

3.  

  

4. 

 

 

5.  

  

 
 

  

6. 

 

7. 

  

8. 

 

  

 

9. 

 

 

 

 

 

10.  

대지 1.png
대지 2.png
대지 3.png

『사물의 혁명』(공저), 그린비, 2023.

Min-Soo Kim & Jung Il Seo, The Revolution of Things,

                       Seoul: Greenbee, 2023.

『한국 구축주의의 기원: 김복진과 이상』, 그린비, 2022.

Min-Soo Kim, The Origin of Korean Constructivism: Kim Bok-Jin and

                        Yi Sang, Seoul: Greenbee, 2022.

『이상평전: 모조근대의 살해자 이상의 삶과 예술』, 그린비, 2012.

Min-Soo Kim, A Critical Biography of Yi Sang, Seoul: Greenbee, 2012.

『김민수의 문화사랑방 디자인사랑방』, 그린비, 2009.

Min-Soo Kim, Min-Soo Kim’s Culture and Design Sarangbang,

                        Seoul: Greenbee, 2009.

『한국도시디자인탐사』, 그린비, 2009.

Min-Soo Kim, Korean Urban Design Exploration, Seoul: Greenbee, 2009.

『韓國城市设计』, trans. by 朴正俸, 周毅, Shanghai: 上海交通大學出版社, 2016.
『Khám Phá Thiết kế đô thị Hàn Quốc』, trans. by Pham Quynh Giang,

HoChiMinh: NXB Văn hoá - Văn nghệ, 2018.

『필로디자인』, 그린비, 2007.

Min-Soo Kim, Philodesign, Seoul: Greenbee, 2007,

『김민수의 문화 디자인』, 다우, 2002.

Min-Soo Kim, Min-Soo Kim’s Culture Design, Seoul: Dawoo, 2002.

『멀티미디어 인간 이상은 이렇게 말했다: 디지털 풍경, 마음의 도』, 생각의 나무, 1999.

Min-Soo Kim, Thus Spake Yi Sang, The Multimedia Man: The Tao of

                        Digitalscape and Mind, Seoul: Saenggak-ui Namu, 1999.

 

 

 

『21세기 디자인문화 탐사』, 그린비, 2016(개정판) / 솔, 1997(초판).

Min-Soo Kim, Cultural Navigation on the 21st Century’s Design: Dialectics

                        of Design, Culture and Symbol, Seoul: Greenbee,

                        2016(revised) / Sol, 1997.

『모던디자인비평: 포스트모던 · 해체의 이해』, 안그라픽스, 1993.

Min-Soo Kim, Criticism of Modern Design: Understanding Post-modern

                        and Deconstruction, Ahn Graphics, 1993.

bottom of page