1920-30년대 식민지 조선에 유통된 백분 포장디자인과 소비문화의 성격

The Characteristics of White-powder Packaging Design
and Consumption Culture in Colonial Chosŏn (Korea), 1920s-1930s

 

한수현 Han, Shuhyun

이 연구는 식민지 체제하에 형성된 소비문화의 구조와 성격을 바탕으로, 일제강점기 조선에서 유통된 일본산 백분과 조선산 백분을 포장디자인 차원에서 비교 분석하고, 당시 조선 백분 포장디자인과 소비문화의 관계를 밝히는 데 목적이 있다. 일제강점기(1910~1945) 중 1920~30년대는 삼일운동(1919) 이후 무단통치로 인한 조선인의 거센 저항을 무력화하고 더 효율적인 식민통치를 위해 이른바 '문화정치'로 수정되어, 식민지 소비문화가 본격화되고 이에 맞서 조선인의 경제자립 운동이 출현한 시기였다. 이러한 배경에서, 이 연구는 당대 조선 사회에 형성된 식민지 자본주의와 시장의 성격에 기초해 조선산과 일본산 백분 포장디자인의 특징을 규명했다. 결론적으로 당대 백분 포장디자인과 소비문화는 식민지배의 주체와 피지배자가 확연히 구분된 약탈적 불균형 구조 속에서 형성되었으며, 특히 조선산 백분은 포장디자인을 통해 '저항 의식'이 충돌한 문화적 접점이었다.

Based on the structure and characteristics of consumption culture formed under the colonial regime, this study aims to compare and analyse the packaging design of Japanese and Chosŏn white-powder products which were distributed in the Japanese colonial era, and to reveal the relationship between packaging design and consumption culture. During the Japanese colonial era(1910-1945), the 1920-30s were when the so-called “cultural rule” was introduced to neutralise the strong resistance of the Chosŏn people after The March First Movement (1919) and achieve more efficient colonial rule. Consumption culture became more widespread as a result, and the Chosŏn people started economic independence movements in response. From this background, this study identified the characteristics of Japanese and Chosŏn white-powder packaging design, based on the features of colonial capitalism and its derived market formed in Chosŏn society. To conclude, white-powder packaging design and consumption culture during the Japanese colonial era were developed under a colonial predatory inequality structure that clearly distinguished the foreign coloniser and the colonial subject. In particular, the packaging design of Chosŏn white-powder products was a key cultural expression of the ‘resistance consciousness’ of the Chosŏn people.